Tankar och funderingar kring Rwanda.

Precis sett filmen "Hotel Rwanda", lånat av rektorn (missade viktig lektion).

-Varför uppmärksammar vi 1:a världskriget och andra världskriget så mycket? Det var en evighet sen. Och vi talar inte ens om de grova follkmorden som inträffat inom dessa 18 år som gått. Vi talar inte om det som händer där ute nu. Vi talar inte om Utöya, vi pratar om dåtiden. Det gör mindre ont, det är så långt bort så vi inte ens kan känna en koppling.-

Jag kunde inte trycka in tårarna, ush, känns hemskt att jag inte vetat under 17,5 år om folkmordet som skedde året jag föddes, det känns sjukt. Och hur ser det ut där idag? Eller i hela världen?


Hittade precis via Google på Yahoo (Obs, Google-översatt): 
"Rwanda har idag en bräcklig fred .. tutsier och hutuer människor delar samma by som de har i hundratals år ... fortsatt orolig regeringsfientliga grupper försöker fortfarande att organisera sig än mindre styra landet .. slakten utfördes på en industriell skalan ... var FN-styrkor förebyggas genom att FN: s chef Kofi Annan från att ingripa i det blodbad .. han abley fick hjälp av gitter hos därefter statssekreterare och FN-ambassadör Madeleine Albright ... alla ville synas politiskt korrekt och inte intevene ... dödandet av en miljon inocents är ett helvete på ett pris för att vara snygg ..  Källa (er):
Jag var en hjälpkonvoj drivrutin för Redcross .. såg allt hända första hand *6 år sedan "



För mig är det viktigt att alla människor är lika värda.

Era kommentarer

Kommentera inlägget här: (Tänk på vad du skriver!, reklam svarar jag inte på. Är det veckans blogg eller något så är jag med.)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0